Summa sidvisningar

tisdag 23 april 2013

Elsa Beskow är aktuell hos mig

Har fått några tyger att använda till små täcken , som skall skickas vidare. Det första är nu klart och tyget räckte även till ett kuddfodral. Kändes svårt att skära sönder tyget med de fina motiven, så jag valde att sy en enkel bård runt.
Elsa Beskow är ju ett känt namn för oss i Sverige , författare och illustratör till många underbara barnböcker. På mitt bord ligger just nu denna

Boken skall jag skicka vidare till ett födelsedagsbarn i Portugal. Kan ju vara trevligt att visa upp lite av de fina kulturskatter vi har i vårt land.
För er som bor utomlands rekommenderar jag att googla på Elsa Beskow, så får ni upp underbara bilder ur hennes böcker. Hon levde 1874-1953. Solägget kom ut 1932.

10 kommentarer:

Maja sa...

Ibland är det enkla det absolut vackraste!!!
Bra löst och jättevackert täcke!
Underbara bilder och fina sagor.
Sanna köpte böckerna på engelska och "presentade" små flickor på Irland.
Mycket populärt!
Kram

KariL sa...

Ikke alle stoffer som bør klippes og kuttes. Dette var vårlig og vakkert.
Bøker med gode fortellinger og fine illustrasjoner er kjekt å gi bort.
Karilklem:)

Catarina C sa...

Det hade ju varit synd att skära i ett sånt här tyg, ja det bilderna och sagorna är verkligen barndomsminnen. Blev ett väldigt sött täcke! Kram

Britt-Inger sa...

Verkligen ett underbart täcke med de kära sagomotiven
Man blir så varm i själen av att se det
Kram

Jen sa...

HI! Gudrun, A beautiful little quilt and lovely illustrated fabric. I did look for Elsa Beskow and saw her beautiful books. The images are lovely in her books. You don't see them like that today.

Unknown sa...

Hun er nok like kjent i norge. Husker fra jeg var liten da ble det lest for meg fra hennes bøker. Da jeg ble større leste jeg selv. Det er fine historier og flotte illustrasjoner i hennes bøker. Ja jeg leste jo de samme bøkene for mine barn. Ett fint teppe du har sydd, Flott med den gule kanten. Ha en flott dag.

Katarina sa...

Så fint det blev med den enkla solgula bården på täcket! Det löste du bra! Boken du visar har jag inte läst, men en del andra har det blivit genom åren. kram Katarina

annicka sa...

Så bra ide med täcket! Jag har sytt örmgott av det tyget till mina barnbarn att ha på sina kuddar när de sover över jos mig. Jag ville också behålla det helt i allra högsta grad- det är så fint.

idémakeriet sa...

Ja hennes böcker är sagolikt vackra med ohört fina bilder.
Så fint det tyget var.
O har du fått en snöboll i krukan, lite avis blir jag nu, ler.
Natti natti Kram Gerda

Dollandesign sa...

Nej, det finns ju ingen anledning att skära itu vackra tyger! Jag tycker att Du gjort en fin quilt av detta fantastiskt fina Elsa Beskowtyg.

Dollandesign