Summa sidvisningar

tisdag 15 september 2015

En ung familj på asylboendet

Inte långt från mig finns en stor asylanläggning. Jag cyklar dagligen förbi och ser alla dessa unga familjer. Då slog det mig att jag ville ge täcket,jag nyss sytt,till en av dem. 
 Så möter jag på vägen dit en mamma med barnvagn och vi kunde kommunicera lite grand på engelska. Förvåning och samtidigt stor glädje hos henne när jag har en present att ge henne.

Plötsligt har jag flera kvinnor med barn runt mig och alla vill prata. De kommer just från svenskundervisning och med stor entusiasm visar de mig läxan de skall träna på.När jag hjälper dem med alfabetet, skrattar alla. Kanske inte helt enkelt att lära in vad gäller uttal.

ICA-affären här i Mörbylånga har packat påsar med sanitetsartiklar man kan köpa ,och om man vill ,själv överlämna. Intresset är stort från mörbylångaborna och enormt uppskattat av de på asylboendet.

Tror jag sätter igång att sy ett täcke till. Har massa färdigskurna kvadrater ,så det borde gå fort.

 

21 kommentarer:

Gunilla sa...

Vilket gulligt täcke! Så roligt att få ge bort det själv och se glädjen hos mottagaren.
Trevligt initiativ av Er ICA-handlare.
kram

Ankes Seesterne sa...

Liebe Gdrun,
einen wunderschönes Quilt hast Du genäht. Das Fliegenpilt-Haus ist sehr niedlich und ich bin sicher die Asyl-Familie ist sehr glücklich damit. Ein tolles Geschenk an die neuen Mitmenschen.
Liebe Grüße Anke
PS: In Schweden waren wir dieses Jahr leider nicht, aber vielleicht ja im nächsten Jahr.... Öland, ist das an der Ostschwedischen Küste?

Carin sa...

Sött litet täcke och vilken bra idé.
Kram

Britt-Inger sa...

Så underbart och omtänksamt av dig. Och så roligt att se glädjen
Kram på dig

Immi sa...

Vilken härligt täcke och va roligt att själv kunna ge och se deras glädje, det är oftast bättre än att bara ge anonymt.. Kram Immi

Katarina sa...

Så sött det blev! Så roligt att själv kunna överlämna det, och få se glädjen hos mottagaren! kram Katarina

Unknown sa...

Sött liten täcke!!! Vad du gör vad ICA- handlare gör är så fruktansvart bra att jag hittar inga ord. Man känner sig varmt i kroppen när man läser dina rader man önskar sig att alla gjorde den lilla dom kan. Vad lyckliga vi alla skulle vara.
Tack för att du delade med dig! Kram

LoNiPe sa...

Vilket gott hjärta du har!!! Att se glädjen i ögonen på någon som verkligen behöver ens hjälp är värt mer än alla pengar i världen. Och jag personligen tycker att det är lättare att hjälpa hand till hand istället för att sätta in en anonym peng på något konto. Roligt att ha ett ändamål att sy för också.

Anne-Mettes Oaser sa...

Kære Gudrun.
Et rigtig sødt børnetæppe. Og en hjertelig og varmende handling fra dig. En dejlig oplevelse som du deler med os her på bloggen. Skønt at læse.
Hjertelige hilsner
Anne-Mette

Anne-Mettes Oaser sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kerstin sa...

Bara så underbart sött!! och så roligt att få se vem man ger det till.
Kram Kerstin

Annika sa...

Ett så fint täcke och vilket fantastiskt tillfälle att bara "ramla på" mottagaren. Kram Annika

Birgitta i Gävle sa...

Du har sytt ett mycket fint täcke. Så härligt/fint av dig att ge bort det. Mycket fint initiativ.

Sigge och My sa...

Så fint täcke och så fint att du gör som du gör :)

Annika sa...

Åh så gulligt täcke och så fantastiskt av dig - jag blir alldeles varm i hjärtat!

lisailysekil sa...

Fantastiskt Gudrun!

Svarta Malin sa...

Vad fint jobbat av er i Mörbylånga! Själv bor jag i en av de kommuner där man tyvärr knappt tagit emot några flyktingar alls genom åren trots att vi är en tillväxtkommun som borde ha både plats och råd att ge dessa människor en trygg plats att landa på efter sin flykt.
Ica-handlarens initiativ var fint. Får mig att tänka på det jag läst om i Norge, där de syr neccesärer som de fyller med nödvändigheter och ger till kvinnor på kvinnojourer.

Pumlans flitiga fingrar sa...

Underbart!

Birthe Marie sa...

Så fantastisk herlig det du skriver. Vi kan vel knapt forstå hvilken glede det må ha vært å treffe på deg og få en så fin gave. Vakre tepper du har sydd. Så var det jo en flott ide med posene dere kan kjøpe og gi til flyktningene. :-)

Birgitte sa...

Et veldig fint teppe du viser frem! Og for en fin og varmende handling å gi det bort til noen som kommer til landet og som ikke har noe. Ser for meg overraskelsen og gleden hos den som var så heldig å møte deg og få dette :)

Siri sa...

Så rørende historie!Og hvilket nydelig teppe! Det er godt å se at så mange bryr seg. Vi nordmenn kaster oss også rundt nå og gir til dem som ikke har mer enn de går og står i. Klem fra Siri