Summa sidvisningar

måndag 7 september 2015

Tänk er 1800-talet

i Ronneby brunn. Den första surbrunnen tillkom redan 1705 med det järnhaltiga vattnet. I denna brunnshall gick gästerna och promenerade i skydd för solen.
 Hallen används även idag,nu varje söndag äger en stor loppmarknad rum där.
Parken är med det vackraste jag sett.
 Den lär även ha utnämnts till att vara en av Europas fem vackraste parker.
 Jag som älskar taklökar föll nästan i trans här:-)

I de vackra trähusen bodde brunnsgästerna. Det heter Villa Flora,Villa Viola,Vega mm. Där fanns ett Wienercafé .

Direktörsvillan.
Fåglarna har också fått förnäma boplatser.
Paviljongen,själva brunnskiosken.
Tyvärr var denna inte öppen,men jag fick en bild av en apparat som använts under denna era.



 Nu förstår jag varför Blekinge kallas för Sveriges trädgård. Vilka enorma träd och så vacker grönska.
Brunnseran varade till omkring 1935. Hotellet förstördes i en stor brand 1959 och var norra Europas största träbyggnad.På platsen ligger nu ett stor hotellanläggning.
Jag känner en stor glädje av att fått  se Ronneby brunn, en oas att bara ströva omkring i och njuta av total skönhet.
Visst hade det varit intressant att få resa tillbaka i tiden och få vandra runt bland brunnsgästerna...

6 kommentarer:

Katarina sa...

Så fint det ser ut! Många vackra byggnader och härlig grönska! kram Katarina

Annas Nadelbuch sa...

Liebe Gudrun,
wunderschöne Aufnahmen vom Park. Das Schlösschen ist so einmalig schön, so eine verspielte Bauweise. Gefällt mir sehr.Liebe Grüße von Carmen

Birthe Marie sa...

Ååh for et fint sted. Vakker park og bygninger. Det er alltid kjket å rusle rundt i slike flotte parker, og jeg syns jo "krone" bedet var ekstra fint da. :-)

LoNiPe sa...

Vad roligt att få se alla fina bilder. Och jag som ändå bor så nära (10 mil bara) har aldrig varit där, skäms på mig. Får nog bli en tur dit på mc:n.

Immi sa...

Visst har vi det fint i Blekinge:O)) Kram Immi

Radka sa...

Ahhh, that brings back nice memories, I too have been to Ronneby park! You are so right, it is beautiful :-)